Sommarsemestern närmar sig för de flesta och för några har den redan börjat, så det är dags att summera 2026 års första halva. Fastighetsägare i Järva har haft en innehållsrik vår, präglad av stort engagemang, bred samverkan och långsiktigt fokus.
Vårt samarbete med bland annat polisen och Järva stadsdelsförvaltning i den lokala samverkansöverenskommelsen fortsätter att fördjupas och utvecklas. Under våren har arbetet haft extra fokus på systemhotande brottslighet och relationsvåld. Det är tydligt att lokala fastighetsägare har en viktig och naturlig roll i arbetet för ökad trygghet och trivsel.

Ett fint kvitto på våra gemensamma ansträngningar fick vi i april, då den årliga kartläggningen av Storstockholms öppna drogscener visade att antalet minskat från 43 till och 34 – och att Tensta centrum inte längre klassas som drogscen. Vårt systematiska samarbete har skapat en struktur där vi inte bara reagerar, utan arbetar proaktivt och långsiktigt tillsammans, med en gemensam vision och tydliga prioriteringar.

Ett annat lika glädjande kvitto är den tydligt positiva trenden i upplevd trygghet hos våra medlemmars hyresgäster under de senaste tio åren. Det här är riktigt spännande statistik som vi håller på att analysera och har all anledning att återkomma till i höst.
För att maximera medlemsnyttan och kunskapsutbytet – och för att ge ett bra stöd till både stora och små fastighetsägare – genomför vi återkommande förvaltarträffar för områdes- och fastighetsansvariga på bostadsbolagen, samtidigt som vi samlar våra Brf-medlemmar i Brf-forum, med fokus på de frågor som bostadsrättsföreningar jobbar med i sin vardag.


Precis som tidigare är våra trygghetsvandringar, våra säkerhetsbesiktningar av medlemmarnas fastigheter och våra gemensamt upphandlade entreprenader (trygghetsväktare, parkeringsövervakning och städning i miljöstugor) hörnstenar i vår löpande verksamhet för att erbjuda maximal medlemsnytta.

Bara tillsammans kan vi skapa attraktiva stadsdelar, där boende, arbetande och besökare trivs och känner sig trygga. Därför vill vi tacka våra medlemmar, stadsdelsförvaltningen, polisen och andra samverkanspartners för ännu ett halvår av gott samarbete i Rinkeby, Tensta, Hjulsta, Kista, Husby och Akalla.
Vi vill också passa på att önska dig en riktigt härlig sommar och ser fram emot att ta nya tag tillsammans i augusti!
