Frågor och svar om BID-inspirerad samverkan (FAQ)
Vad är Business Improvement District (BID)?
Business Improvement District (förkortas BID) är en samverkansmodell som har använts länge i USA och Kanada. Den svenska varianten av BID bygger på frivillig samverkan, medan den amerikanska ofta baseras på tvingande lagstiftning. BID används på flera platser i Sverige, främst i storstäderna, för att inom ett definierat geografiskt område komplettera existerande offentlig service och göra området tryggare, säkrare och mer attraktivt.
Läs mer
https://www.jarvafast.se/verksamhet/bid/
https://www.fastighetsagarna.se/om-oss/fragor-vi-arbetar-med/stadsutveckling/platssamverkan-bids/
Hur arbetar Fastighetsägare i Järva med BID-inspirerad samverkan?
Fastighetsägare i Järva använder BID-modellen som grund för ett nära samarbete mellan bostadsrättsföreningar, allmännyttiga, privata och kommersiella fastighetsägare. Föreningen har också ett nära och långsiktigt samarbete med Järva stadsdelsförvaltning, den lokala polisen, trafikkontoret och andra nyckelaktörer.
Samverkansmodellen används för att, inom ett definierat geografiskt område, komplettera existerande offentlig service och göra området tryggare, säkrare och mer attraktivt. Här kan fastighetsägare göra stor skillnad, särskilt när vi samarbetar med varandra och andra aktörer.
Läs mer
https://www.jarvafast.se/verksamhet/bid/
När och hur bildades föreningen?
Den ideella och politiskt obundna föreningen Fastighetsägare i Järva bildades 2007 efter en tids förberedelsearbete. Initiativtagare var det kommunala fastighetsbolaget Svenska Bostäder i samarbete med Fastighetsägarna Stockholm.
En viktig del av underlaget för föreningens bildande var den omfattande kartläggning och faktasammanställning som Svenska Bostäder hade genomfört i Järva. Kartläggningen redovisades i rapporten Järvas Framtid. Rapporten lyfte också fram värdet av samverkan mellan fastighetsägare, samtidigt som den underströk vikten av att även utveckla ett nära samarbete med andra lokala aktörer, som polisen och stadsdelsförvaltningen.
Vilka mål har föreningens verksamhet?
Fastighetsägare i Järvas övergripande mål är att genom samverkan skapa ett tryggare och trivsammare Järva, och på så sätt påverka värdeutvecklingen för områdets fastigheter positivt.
För att kunna nå det övergripande målet har föreningens verksamhet fyra delmål:
- Ökad upplevd trygghet och minskad polisanmäld brottslighet
- Tilltalande fysisk miljö
- Ändamålsenlig stadsplanering och effektiva kommunikationer
- Förbättrat anseende och höjd status
Läs mer
https://www.jarvafast.se/verksamhet/
https://www.jarvafast.se/wp-content/uploads/2024/06/FastighetsagareiJarva_VB_2023.pdf
Vad gör Fastighetsägare i Järva i praktiken?
Föreningens verksamhet omfattar insatser inom flera olika områden:
- Platssamverkan för att lyfta otrygga platser
- Trygghetsinventeringar av utomhusmiljön
- Säkerhetsbesiktningar av fastigheter
- Gemensamt upphandlade entreprenader
- Järva trygghetsväktare
- Parkeringsövervakning
- Motverka oriktiga hyresförhållanden och felaktig folkbokföring
- Engagemang mot våld i nära relation
- Kartläggningar och inventeringar
- Seminarier, nätverksträffar och workshops
Läs mer
https://www.jarvafast.se/verksamhet/
https://www.jarvafast.se/wp-content/uploads/2024/06/FastighetsagareiJarva_VB_2023.pdf
Hur styrs och finansieras föreningens arbete?
Föreningens arbete styrs av en styrelse som består av representanter för medlemmarna samt Fastighetsägarna Stockholm. Adjungerade i styrelsen är också en representant för Järva stadsdelsförvaltning och en representant för den lokala polisen.
Till grund för föreningens verksamhet fastställs inför varje år en verksamhetsplan, som följs upp löpande och vid behov kan revideras.
Verksamheten finansieras genom medlemmarnas avgifter, vilkas storlek fastställs av årsstämman. Den så kallade serviceavgiften baseras på antalet bostäder respektive medlem äger och/eller förvaltar i föreningens verksamhetsområde. För lokalhyresgäster grundas serviceavgiften normalt på antalet kvadratmeter uthyrd lokalyta i verksamhetsområdet.
Utöver serviceavgiften betalas också en låg årlig medlemsavgift som är lika för alla medlemmar. Även den fastställs av årsstämman.
Läs mer
https://www.jarvafast.se/kontakt/
Hur är den dagliga verksamheten organiserad?
Föreningens kansli består av en verksamhetschef, fyra projektledare och en kommunikatör. Alla arbetar på konsultbasis och i olika omfattning. Inför varje verksamhetsår tas en verksamhetsplan fram som grund för föreningens arbete. Verksamhetsplanen godkänns av styrelsen och föreningens arbete redovisas årligen i en verksamhetsberättelse.
Läs mer
https://www.jarvafast.se/kontakt/
Vilka typer av fastighetsägare kan vara medlemmar?
Alla bostadsrättsföreningar, bostadshyresvärdar, lokalfastighetsägare och samfällighetsföreningar i stadsdelarna Akalla, Husby, Kista, Rinkeby, Tensta och Hjulsta är välkomna som medlemmar.
Läs mer
https://www.jarvafast.se/medlemmar/
Hur många medlemmar har Fastighetsägare i Järva idag och hur många bostäder i området omfattas av medlemskap i föreningen?
Föreningen har idag 26 medlemmar. Det är bostadshyresvärdar, bostadsrättsföreningar, lokalfastighetsägare och samfällighetsföreningar i Järva. Tillsammans har medlemmarna cirka 18 250 lägenheter, vilket motsvarar ungefär 73 procent av lägenheterna i stadsdelarna.
Läs mer
https://www.jarvafast.se/medlemmar/
Vilka andra aktörer samarbetar föreningen främst med?
Förutom samverkan mellan medlemmarna har föreningen också ett nära och långsiktigt samarbete med Järva stadsdelsförvaltning, polisen och Fastighetsägarna Stockholm.
Föreningen samarbetar även med lokala föreningar, organisationer och myndigheter, till exempel SL/MTR, Trafikkontoret på Stockholms stad, Storstockholms Brandförsvar, den lokala Hyresgästföreningen med flera.
Läs mer
https://www.jarvafast.se/medlemmar/
Finns det fler BID-inspirerade föreningar i Storstockholm?
I Stockholmsregionen finns flera föreningar som arbetar med BID-inspirerad samverkan, där fastighetsägare samverkar med kommunen, polisen och andra aktörer kring trygghet och trivsel.
Fastighetsägare i Järva har ett nära samarbete med systerföreningarna i Stockholms stad; Rågsveds Fastighetsägare, Skärholmens Fastighetsägare och Hässelby-Vällingby Fastighetsägare. Föreningen samarbetar även med andra BID-inspirerade föreningar, regionalt och nationellt.
Läs mer
https://havafast.se/
Vilka grundläggande teorier och arbetssätt kring brottsförebyggande arbete, social hållbarhet och ökad trygghet vilar föreningens verksamhet på?
Det finns många teorier om hur brott uppstår. I det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet finns framför allt två teorier som Fastighetsägare i Järva arbetar utifrån:
- Rutinaktivitetsteorin går ut på att det krävs en motiverad gärningsman, ett tillgängligt brottsoffer eller brottsobjekt samt frånvaro av ”kapabla väktare” för att brott ska uppstå.
- Broken Windows-teorin (Fixing Broken Windows) handlar lite förenklat om att till exempel ett trasigt fönster måste lagas så snabbt som möjligt. Annars slås fler fönster sönder och området förefaller vara okontrollerat, vilket successivt genererar fler brott och mer otrygghet.
Läs mer
https://www.jarvafast.se/verksamhet/teorier-om-brott/
Vilka statliga utredningar pågår eller har gjorts avseende BID-samverkan?
Vår BID-inspirerade samverkansmodell har under de senaste åren hamnat i rikspolitikens fokus.
Inte minst genom Tidöavtalet och den pågående statliga utredningen Åtgärder för stärkt trygghet i den byggda miljön, som undersöker hur obligatorisk samverkan mellan fastighetsägare, kommun och polis i utsatta bostadsområden skulle kunna införas.
Tidigare har Boverket, också på ett regeringsuppdrag, genomfört undersökningen Förutsättningar för stärkt platssamverkan (2021).
Läs mer
Åtgärder för stärkt trygghet i den byggda miljön
Förutsättningar för stärkt platssamverkan
Varför ska jag/vi som fastighetsägare vara medlem i föreningen?
Det finns många goda skäl till ett medlemskap i Fastighetsägare i Järva. Här hittar du några exempel:
- Föreningen har ett nära och långsiktigt samarbete med Järva stadsdelsförvaltning, Lokalpolisområde Järva och flera andra lokala nyckelaktörer. Tillsammans blir vi en mycket starkare röst och får större möjligheter att påverka utvecklingen av Järva.
- För att lyfta och rusta upp otrygga platser arbetar föreningen med så kallad platssamverkan.
- För ökad trygghet i stadsdelarnas utomhusmiljöer genomför föreningen trygghetsinventeringar i samarbete med stadsdelsförvaltningen och polisen. Inventeringarna resulterar i ett protokoll med åtgärds- och förbättringsförslag, som sedan följs upp efter sex månader.
- Föreningen erbjuder medlemmarna kostnadsfria säkerhetsbesiktningar av befintliga fastigheter och ger förslag på brottsförebyggande åtgärder. Denna tjänst kan med fördel också användas proaktivt i planeringsskedet vid ombyggnation eller nyproduktion.
- Medlemmarna har möjlighet att ansluta sig till gemensamma och kostnadseffektiva entreprenader för bevakning (Järva trygghetsväktare) och parkeringsövervakning.
- Föreningen genomför kartläggningar och inventeringar, till exempel fastighetsägarkartor och brottsplatskartor.
- Medlemmarna bjuds in till seminarier och workshops om aktuella ämnen.
- Verksamheten syftar inte enbart till att öka trygghet och trivsel, utan också stadsdelarnas attraktionskraft och värdet på medlemmarnas fastigheter.
Läs mer
https://www.jarvafast.se/verksamhet/
https://www.jarvafast.se/wp-content/uploads/2024/06/FastighetsagareiJarva_VB_2023.pdf